W sieci nie brakuje coraz to nowych diet oraz planów żywieniowych. Moda na część z nich przemija, a inne zyskują kolejnych zwolennikiem. Świetnym przykładem jest dieta paleo, która ma odwzorowywać sposób żywienia przodków. Dlaczego jest uznawana za zdrową dietę? Co trzeba koniecznie o niej wiedzieć? Przekonajmy się.

Dieta współczesna a dieta paleo

Tryb życia współczesny oraz także sposób odżywiania różni się znacznie od tego w okresie paleolitu. Obecnie mamy dostęp do wysoko przetworzonej żywności, która obfituje w nasycone kwasy tłuszczowe, cukier oraz sól. Wszystko to jest uważane za czynniki, które sprzyjają rozwojowi chorób serca oraz naczyń, jak i także nowotworów. Współczesny człowiek je o wiele więcej niż nas przodkowie. Jednocześnie zużywamy mniej energii. Bilans kaloryczny dodatni niestety skutkuje przybieraniem na wadze oraz zwiększaniem objętości tkanki tłuszczowej.

Problemem są właśnie wysokowęglowodanowe produkty, które mają wpływ na poziom glikemii, jak i także produkcję insuliny. Spożywamy o wiele więcej produktów o wysokim indeksie glikemicznym niż kiedyś. Cukry stanowiły dawniej około 1/3 spożycie dziennego, obecnie ten wskaźnik nawet sięga do sześćdziesięciu procent. Spożywamy także coraz mniej błonnika. Jemy znacznie mniej warzyw oraz sięgamy rzadko po pełnoziarniste produkty na rzecz tych wykonanych z mąki przetworzonej.

Co się jada na diecie paleo?

Pierwsze publikacja dotycząca diety paleo pojawiła się już w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Za jej autora uważa się badacza amerykańskiego Lorena Cordaina. Jego zdaniem sposób żywienia, którym wyróżnia się dieta paleo powinien być modelem żywienia, którego się przestrzega przez całe życie, a nie dietą, która służy jedynie utracie nadmiarowych kilogramów.

Jedno z założeń głównych diety paleo jest wyłącznie sięganie po produkty nieprzetworzone czy też przetworzone w stopniu niewielkim. Źródłem białka powinno być chude mięso. Mowa tutaj o chudej wołowinie, dziczyźnie, drobiu czy też podrobach. Poza tym źródłem białka powinny być także owoce morza. W żadnym wypadku nie sięgajmy po mielonki, wędliny czy też gotowe dania ze sklepi. Bardzo ważne jest to, aby produkty te były możliwie wysokiej jakości oraz pochodziły ze źródeł sprawdzonych. Najlepiej od zwierząt z małych hodowli, które są karmione naturalnymi paszami, koniecznie bez antybiotyków. Nie ma także tutaj miejsca na nabiał, a więc na mleko oraz na jego przetwory, które należy wykluczyć z dieta. Ta zasada nie dotyczy w żadnym wypadku jajek. Zawierają one sporo białka wysokowartościowego oraz tłuszczów. Spożywane białko stanowić powinno około 19 do 35 procent zapotrzebowania energetycznego dziennego.

Jakie produkty na tej diecie są zakazane?

Chociaż dieta paleo może być bardzo różnorodna, to niestety ma także pewne ograniczenia. Z naszego jadłospisu musimy wykreślić kompletnie zboża (żyto, pszenicę oraz orkisz), kaszę, ryż czy też kukurydzę. Nie ma także w nim miejsca na nasiona strączkowych roślin. Poza tym zakazany jest także cukier rafinowany, który jest źródłem węglowodanów bezwartościowych. Trzeba również wykluczyć warzywa skrobiowe (na przykład bataty oraz ziemniaki) czy też przynajmniej mocno je ograniczać.

W diecie paleo nie ma również miejsca na mleko oraz na jego przetwory. Powinniśmy zrezygnować z kefirów, jogurtów, serów oraz śmietan. Część osób dopuszcza jednak używanie klarowanego masła, które pozbawione jest zarówno białka, jak i także innych substancji.

Dieta ta jest niezwykle zdrowa. Głównie dlatego warto ją stosować. Zainteresowane osoby zapraszamy do zerknięcia na stronę Cateromarket.pl