Walka z nadwagą

Z odżywianiem się mamy wielki problem i z każdym rokiem jest to sytuacja coraz gorsza. Niewłaściwa dieta odbija się na wszystkich dziedzinach naszego życia. U dzieci i nastolatków obserwuje się przez nią gorsze wyniki w nauce oraz problemy z aktywnością, nadpobudliwość.

Konsekwencje złej diety

U osób starszych zła dieta połączona z brakiem ruchu oraz z niechęcią do aktywności fizycznej niechybnie prowadzi do nadwagi, a ta do otyłości. Jej efektami są cukrzyca i choroby serca. Już dzisiaj w USA powikłania nadwagi są główna przyczyną przedwczesnych zgonów. Co więcej, diety wysokobiałkowe zawierające przeważnie produkty wysoko przetworzone odpowiadają za problemy z jelitem grubym, w tym raka tego organu.

Naukowcy podają niezbite dowody na powiązanie złego odżywiania się z nowotworami układu pokarmowego i wydalniczego. Problemem jest tutaj głównie brak owoców i warzyw. Dieta, przez którą zyskujemy zbędne kilogramy i podnosi się nasze ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe na pewno nie jest prawidłowa.

Zdrowy styl życia

Zdrowa dieta to dieta, dzięki której schudniemy i odzyskamy prawidłowy mechanizm pracy naszego organizmu.

Od zdrowej diety powinniśmy oczekiwać i kalorii, i wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Energia pochodzi z węglowodanów, białek i tłuszczów. Razem z nimi do naszego organizmu trafiają najróżniejsze substancje uzupełniające, takie jak witaminy, substancje mineralne, aktywne związki organiczne i pełniący funkcję pomocniczą błonnik.

Dobra dieta powinna posiadać wysoki stosunek substancji odżywczych do substancji energetycznych tak, by możliwa była kontrola masy ciała przy jednoczesnym dostarczaniu organizmowi wszystkich niezbędnych substancji. Nie chodzi nawet o to, by nasza dieta nagle była pozbawiana określonych substancji czy składników pokarmowych. Nie jest to konieczne. Liczy się głównie ustanowienie odpowiedniej równowagi.

Poprzez właściwą dietę trzeba realizować trzy cele:

- optymalizować masę ciała;

- eliminować choroby przewlekłe;

- zmieniać paradygmat żywieniowy.

Zmiany należy wprowadzać jak najprędzej, ponieważ ostatni dzwonek, którym jest pojawienie się chorób cywilizacyjnych, to zdecydowanie za późno. Zmiany wymagają czasu i następują powoli. Chodzi o zmianę swoich nawyków, a to nie przychodzi łatwo.