Rabarbar należy do rodziny Polygonaceae, grupy roślin kwitnących. Rośnie z krótkimi, grubymi łodygami i dużymi liśćmi w kształcie serca. Jego grubo-czerwone łodygi, które przypominają seler, są właściwie jedyną jadalną częścią tej rośliny.

Inne części, zwłaszcza liście rabarbaru, zawierają duże stężenie szczawianów, które mogą być szkodliwe dla osób mających problemy z nerkami.

Rabarbar jest rośliną sezonową i rośnie tylko w ciepłym klimacie. W zimnych porach roku, zbieranie świeżego rabarbaru jest prawie niemożliwe, ponieważ temperatura zamarzania powoduje usychanie górnej części rośliny.

 

Walory odżywcze

Starożytni używali rabarbaru do leczenia różnego rodzaju chorób. Korzenie i łodygi tej rośliny okazały się mieć antrachinony, związki, które zawierają właściwości przeczyszczające, co jest korzystne dla osób, które mają problemy z trawieniem.

Korzenie rabarbaru zawierają znaczne ilości związków stilbenoidowych, które okazują się mieć wielkie korzyści w obniżaniu poziomu cukru we krwi.

Łodygi rabarbaru są również bogate w ważne witaminy, takie jak witamina A, witamina B i witamina K. Są one również doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, przeciwutleniaczy i niezbędnych minerałów, w tym miedzi, wapnia, żelaza, magnezu i fosforu.

rabarbar

Korzyści zdrowotne

Choroba Alzheimera: Rabarbar zawiera znaczną ilość witaminy K. Witamina ta jest przydatna dla mózgu. Z odpowiednią ilością tej witaminy, organizm może ograniczyć uszkodzenia neuronów w mózgu. Jest to korzystne w leczeniu zaburzeń mózgu, zwłaszcza choroby Alzheimera.

Problem kości: Bogata witamina K, która znajduje się w łodyg rabarbaru jest niezbędna do rozwoju kości, a więc wielki dla osób, które są narażone na ryzyko osteoporozy i innych zaburzeń kostnych. Jest również bogaty w wapń, który jest potrzebny do rozwoju i wzrostu kości.

Rak: Wspaniałe źródło przeciwutleniaczy, rabarbar jest jednym z wielu warzyw, które są korzystne dla zwalczania i zapobiegania rozwojowi raka.

Cholesterol: Rabarbar zawiera niski poziom sodu i tłuszczów nasyconych, co jest przydatne dla osób, które mają wysoki poziom cholesterolu.

Cukrzyca: Badania wykazały, że rabarbar jest bogaty w związek stilbenoid, jak również inne niezbędne składniki odżywcze, które pomagają obniżyć poziom glukozy we krwi.

Zaburzenia trawienia: Kłącza rabarbaru (łodygi) zawierają dobrą ilość błonnika pokarmowego i naturalne właściwości przeczyszczające, które są świetne dla zdrowia układu trawiennego. Osoby, które cierpią na zaparcia i biegunki powinny regularnie włączać rabarbar do swojej diety.

Odporność: Rabarbar jest doskonałym źródłem witaminy C, przeciwutleniacza, który pomaga poprawić odporność organizmu.

Wzrok: Dzięki beta-karotenowi, prekursorowi witaminy A w tym warzywie, jest on przydatny do poprawy wzroku i naprawy komórek skóry. Posiada również fitochemiczne, takie jak luteina, która jest korzystna dla wzroku. Jeśli masz problem z oczami, włączenie rabarbaru do swojej diety jest bardzo pomocne.

 

Wskazówki dotyczące spożywania

Jak wspomniano, liście rabarbaru zawierają szczawiany, które mogą być szkodliwe dla osób z kamicą nerkową w wywiadzie. Nie chciałbyś spożywać tej części, ponieważ liście są trujące. Ponadto, liście rabarbaru mają tendencję do zabierania składników odżywczych z łodyg.

Łodygi rabarbaru rzadko spożywa się na surowo. Wykorzystuje się je do przyrządzania różnych potraw, w tym placków, naleśników, babeczek i sałatek. Jego soczyste łodygi można również dodawać do przygotowywania soków. Przeczytaj dalej, jakie korzyści zdrowotne niesie za sobą picie soków.

 

Wskazówki ostrożności

Jak wspomniano, liście rabarbaru zawierają duże ilości szczawianów, substancji toksycznej, która może być szkodliwa. Spożywaj tylko część jadalną, czyli łodygi, a liście pomijaj.